fenomenet OH (overhead)

mycket susar i mitt huvud men en sak kan jag alltid grunna över.. O-H!
ni kanske minns oh-bilder (på den tiden powerpoint inte fanns) i skolan, på möten osv.
den där udda apparaten som var så svår att ställa in skärpan på och som det pekades
på med en penna i en ska-a-a-kig hand. där man kunde göra roliga skuggfigurer genom
att forma händerna i ljusskenet.

Eller som wikipedia beskrivit det:

"Overheadprojektor, OH eller stordiaprojektor är en apparat för projektion av transparenta bilder på projektorduk eller liknande och som initiallt fungerade som ett modernare komplement till svarta tavlan. Namnet overhead kommer sig av att föreläsaren kan stå eller sitta vänd mot publiken, och bilden visas på en projektorduk ovanför föreläsarens huvud på väggen bakom"



vad hände? när försvann overheadprojektorerna? och kommer de nånsin användas igen?


.........................................................



/Pärlan

Kommentarer
Postat av: Tove

OH är ett fantastiskt medium som jag sparar på ifall jag skulle få för mig att göra en företagsprofil eller en logotyp med just den speciella tekniken. Det ligger i samma låda som skollim och wordart, men har ändå ett visst värde. Vissa universitetslärare föredrar fortfarande OH framför ppt. Jag föredrar bra föreläsare framför bra "ovanför huvudet-material!. :)

2011-11-19 @ 15:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0